1. Allmänt
Zensum AB (“Zensum”), org.nr. 556953-5742 är en kreditförmedlare som tillhandahåller tjänster där privatpersoner ges möjligheten att jämföra sina lån och villkor hos de banker som Zensum samarbetar med. Zensum står under tillsyn av Finansinspektionen och har tillstånd att driva verksamhet med kreditförmedling, enligt lagen (2016:1024) om verksamhet med bostadskrediter. Tillståndet går att kontrollera på www.fi.se.
Dessa allmänna villkor gäller då Zensum AB tillhandahåller sina tjänster, från webbplatsen via internet (fortsättningsvis webbplatsen) eller över telefon, till en privatperson (fortsättningsvis benämnd som ”kund” eller ”kunden”). Tjänsterna beskrivs, vid för var tid gällande innehåll, på webbplatsen.
2. Beställning av tjänst
Zensum tillhandahåller jämförelsetjänster till privatpersoner av privatlån (“Låneförmedling”) och bolån (“Bolåneförmedling”) (tillsammans “Tjänsterna”). För att använda Tjänsterna måste kund antingen fylla i ansökningsformulär på webbplatsen eller per telefon med en av Zensums lånehandläggare.
3. Registrering och godkännande av villkoren
Genom att använda sig av Tjänsterna godkänner kunden villkoren i detta avtal och informeras om att förtjänsten nödvändiga personuppgifter registreras.
4. Villkor för användade av tjänsterna
Zensums låneförmedlartjänst har följande grundkrav, du ska:
– Vara minst 18 år
– Ha varit folkbokförd i Sverige minst ett år
– Ha en fast inkomst från arbete eller pension
– Ha en årsinkomst på minst 120 000 kr
– Ha varit skuldfri från kronofogden i minst 6 månader
Kunden får enbart använda Tjänsterna för eget bruk och i enlighet med gällande lagar och föreskrifter.
Användande av annans personuppgifter vid beställning och nyttjande av tjänsten är förbjudet och överträdelser kommer att polisanmälas.
Om du är en person i politiskt utsatt ställning (PEP) kan du tyvärr inte jämföra dina lån genom Zensum.
5. Tjänsterna
Tjänsterna innebär att kunden till Zensum lämnar uppgifter om sin lånesituation, såsom totala skulder, ränta, månadsavgift och löptid. Dessutom lämnar kund uppgifter om arbete, inkomst och familjesituation. Kund godkänner att Zensum kommer att inhämta en kreditupplysning från UC AB för kunden och kundens eventuella medsökande. Kreditupplysning kan även komma att kompletteras av långivaren genom ytterligare upplysning av ett annat kreditupplysningsföretag, exempelvis Dun & Bradstreet AB (Bisnode AB). Detta påverkar inte din kreditvärdighet hos UC AB.
Kund godkänner även att Zensum vidarebefordrar kundens låneansökan till banker och långivare som Zensum samarbetar med. Inom 48 timmar, som standard, återkommer Zensums handläggare till kund.
Genom att låneansökan skickas till flera banker kan kunden jämföra villkor från flera aktörer och välja det alternativ som passar bäst. Tjänsterna kan användas både när kunden vill omförhandla existerande lån/bolån eller vill ansöka om att ta ett nytt lån/bolån.
Kund godkänner att Zensum inhämtar kreditgodkännande och ytterligare information om status på låneansökan från samarbetande banker och långivare, för ändamålet att kunna fullgöra uppdraget som förmedlare.
6. Pris och villkor för betalning
Tjänsterna är kostnadsfria för kunden. Om kunden accepterar ett av de låneerbjudanden som Zensum presenterar, erhåller Zensum en ersättning för nedlagt arbete från den långivare som kunden valt att ingå låneavtal med. De kreditgivare som Zensum samarbetar med går att finna här.
Information om ersättningen som Zensum erhåller kommer du som Bolåneförmedlingskund kunna ta del av i det standardiserade EU-faktabladet som lämnas till dig av respektive kreditgivare innan kreditavtal ingås enligt § 49konsumentkreditlagen.
7. Behandling av personuppgifter
Zensum behandlar personuppgifter för att kunna uppfylla sina åtaganden gentemot sina kunder, banker och myndigheter samt för att administrera tjänsterna som tillhandahålls via Zensum. Zensum värnar om sina kunders personliga integritet och behandlar personuppgifter i enlighet med Dataskyddsförordningen och andra tillämpliga lagar som reglerar exempelvis penningtvätt eller bokföringskrav.
Zensums behandling av personuppgifter framgår i detalj av Zensums integritetspolicy. Där redogörs för de typer av personuppgifter som behandlas samt syftet med dessa. Det framgår även hur personuppgifterna skyddas från obehörig användning och hur länge de lagras. Dataskyddsförordningen ger även kunden ett antal rättigheter som beskrivs närmare i integritetspolicyn.
Zensum behandlar kundens personuppgifter för att kunna fullgöra sin del av avtalet som ingås med kunden i enlighet med Zensums gällande allmänna villkor. Personuppgifter och behandling av dessa krävs för att Zensum ska kunna tillhandahålla Tjänsterna samt uppfylla lagkrav avseende bland annat motverkande av penningtvätt och finansiering av terrorism.
Uppgifterna kommer aldrig att säljas till tredjepart för marknadsföringsändamål.
Zensum delar med sig av kundens personuppgifter till sina banker, långivare och andra samarbetspartners i den mån som krävs för att kunna tillhandahålla tjänsten låneförmedling. En lista över de banker och kreditgivare som Zensum samarbetar med återfinns på vår hemsida.
8. Zensums ansvar och ansvarsförsäkring
Information, uträkningar och förslag lämnade av Zensum ska endast betraktas som vägledande, det är upp till kunden att värdera och kontrollera den information som Zensum lämnar om våra långivares erbjudande. Zensum erbjuder inte rådgivning.
Avtal som kunden tecknar med långivare är ett avtal mellan kund och långivaren. Zensum ansvarar inte för eventuell skada eller förlust som uppstår på grund av avtal som kund väljer att ingå eller avstår från att ingå avtal med något av de företag som Zensum samarbetar med.
Enligt lagen (2016:1024) om verksamhet med bostadskrediter har Zensum en ansvarsförsäkring som omfattar skadeståndsskyldighet på grund av fel eller försummelse vid kreditförmedlingen.
Den högsta ersättningen som kan betalas ut för en skada är 460 000 euro och den högsta ersättningen som sammanlagt kan betalas ut under ett år är 750 000 euro.
Om du drabbas av en skada eller ekonomisk förlust där du anser att Zensum har vållat detta, har du möjlighet att rikta krav direkt mot försäkringsbolaget om du inte först får ersättning av Zensum. Vill du kräva skadestånd måste du underrätta Zensum om detta inom skälig tid från det att du märkt att en skada uppkommit. Rätten till skadestånd förfaller om inte talan väcks senast 10 år från förmedlingstillfället.
Zensums ansvarsförsäkring är tecknad hos: IF Skadeförsäkring AB (publ), org. nr. 516401-8102, F200, 106 80 Stockholm. Telefon: 0771-43 00 00 E-post: skadeservice@if.se.
9. Ändringar i allmänna villkor
Om ändringar görs i dessa allmänna villkor kommer Zensum att meddela kund via telefon, e-post eller på webbplatsen. Om ändringarna är väsentliga kommer Zensum att begära kunds samtycke.
10. Klagomål och tvistelösning
Om du som kund inte är nöjd med hur Zensum agerat kan du vända dig till klagomålsansvarig på Zensum genom att maila kundtjanst@zensum.se. Vi återkommer inom två veckor med besked om hur ditt ärende kommer hanteras.
Om du efter att Zensum prövat ditt ärende fortsatt är missnöjd kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN), på telefon 08-508 860 00. Du kan även vända dig till Konsumenternas, tel 08-22 58 00, för kostnadsfri vägledning.
Tolkning av detta av ska ske enligt svensk lag. Tolkning och tvist av detta avtal och villkor ska avgöras i svensk allmändomstol.
Kontaktuppgifter till Personuppgiftsansvarig
Zensum AB
Org.nr 556953-5742
Eriksbergsgatan 31
11430 Stockholm
Telefon: 0771-304447
E-post: personuppgifter@zensum.se
Kund kan även vända sig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) för eventuella klagomål vad gäller Zensums behandling av personuppgifter.